Gestolen en toch bij elkaar

AD Rotterdams Dagblad 5 juni 2015

Elk woonhuis heeft zijn eigen pronkstuk. In deze rubriek vertellen bewoners over hun trots. Vandaag: de zelfgeschilderde Picassokopie van Kees Strijk uit Oud-Beijerland.

Gestolen en toch bij elkaarKees Strijk las het in de krant van 16 oktober 2012: zeven schilderijen gestolen uit de Rotterdamse Kunsthal. ,,Onvoorstelbaar”, vindt hij. Tegelijk zo bijzonder, dat hij de wist waar hij de komende tijd dagelijks mee bezig zou zijn. Hij zocht op internet afbeeldingen van alle zeven schilderijen, projecteerde die op doeken en begon ze te kopiëren. Over het resultaat is hij te spreken. ,,Mijn bruggen zijn strakker dan die van Monet. Wat niet wil zeggen beter. Hoe Monet licht in zijn schilderijen kreeg, is zo onvoorstelbaar knap.” En wat Picasso’s ‘Het hoofd van de harlekijn’ betreft, het origineel van Strijks pronkstuk: ,,dat komt duidelijk uit het hoofd van iemand die wil afwijken van het bestaande. Hoe kom je erop om iemand zo belachelijk af te beelden? Waarom zit het rechteroog hoger dan het linker? Het is een clown die mensen moet vermaken, maar zo een zielige figuur. Een mooie vrouw mooi schilderen is ook knap, maar dit is anders. Dit moet je maar bedenken. Picasso bedacht dat en ik niet. Daarom was hij een kunstenaar en ben ik een geoefend amateur.
Strijk schildert al bijna een halve eeuw. Al jaren legt hij zich toe op het kopiëren van schilderijen van bekende kunstenaars. ,,Het is een goede manier om mijn techniek te verbeteren en op peil te houden. En dat doe ik, omdat je, als je techniek beheerst, heel veel kunt schilderen. Ook als je geen kunstenaar bent.” Of hij een schilderij mooi vindt, is niet het belangrijkste criterium om het na te maken. ,,’De vrouw met de gesloten ogen’, van Lucian Freud, dat ook gestolen werd, vind ik niet echt een mooi schilderij. Maar door het na te schilderen heb ik er meer respect voor gekregen.”
Strijk schildert zoveel, dat vrijwel iedereen om hem heen wel schilderijen van hem in huis heeft. Maar de kopieën van de zeven gestolen schilderijen doet hij niet gauw weg. ,,Ik vind het bijzonder dat de schilderijen er niet meer zijn en ik ze toch heb. Alle zeven bij elkaar. Alleen als iemand ze allemaal wil, zal ik erover denken.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *